Най-голямата пречка са самите политици, които не искат правосъдната
система да е чиста и почтена. Те предпочитат да имат приятели съдии и
прокурори, за да продължават с измамите и корумпираността си без да
бъдат наказвани
Моника Маковей е най-известният съдебен
реформатор в бившия източен блок. Постът министър на правосъдието поема
през 2004 година, след като 7 години е била извън системата на
правораздаването. Бившата прокурорка напуска съдебната зала през 1997 г.
и става преподавател и консултант в неправителствени организации.
Като
правосъден министър променя из основи съдебната система в Румъния по
модела на Европейския съюз. Първата й стъпка е да разпусне тайната
служба към министерството, наследена от времето на румънската държавна
сигурност "Секуритате".
Моника Маковей въвежда модела, по който
работи службата за борба с корупцията по високите етажи на властта,
чийто първи "клиенти" са и министри от правителството, чийто правосъден
министър е самата тя и политици от партията, която я издига.
Реакцията
е мигновена и бурна - бившите й политически партньори изливат срещу нея
реки от омраза, започва пропагандна война, а малко след приемането на
Румъния в Европейския съюз, Маковей е свалена от поста.
Първо
да ви благодаря, че се включвате в предаването. Кажете ми защо е
толкова трудно и изглежда толкова трудно изчистим съдебната си система в
България?
Да изчистиш която и да е правосъдна система в
региона е най-трудната задача, ето защо е и най-важната. Причината е, че
когато една съдебна система бъде изчистена, тя автоматично започва да
чисти всички останали сфери - политика, бизнес и всички области от
жизненоважно значение за една държава. Ако съдебната система е
корумпирана тогава всичко пропада.
Защо е толкова трудно?
Най-голямата пречка са самите политици, които не искат правосъдната
система да е чиста и почтена. Те предпочитат да имат приятели съдии и
прокурори, за да продължават с измамите и корумпираността си без да
бъдат наказвани.
Спомням си един румънски депутат от
социалистическата партия, който беше изпратен в затвора за седем години.
Той публично призна, че има мрежа за влияние и каза на глас: "Аз имам
мрежа в полицията и органите на правосъдието и дори ако не мога да
стигна до дадено дело мога да окажа влияние върху самата присъда".
Това показва как мислят и действат политиците, когато притежават съдии,
които са непочтени и некомпетентни. Затова всички наши усилия трябва да
са насочени към подкрепа на почтените хора в системата.
Във
Вашия случай, първата Ви стъпка е проверка на миналото на съдии и
прокурори, за да се установи дали са били част от разузнавателните
служби "Секуритате". Защо това е необходимо също и в българския случай?
Това
е важно за всяка държава, не само за нас или за вас. Аз прокарах закон,
който забранява съдии и прокурори да продължават да са такива ако са
били сътрудници на старите секретни служби. Включително, ако са
информатори и на настоящите разузнавателни служби. Направих това с цел
да пресека изнудването върху хора от системата. Съдии и прокурори не
трябва да са зависими от разузнавачи.
Между другото, в
Румъния се случва нещо, което е изключително съдбоносно. Млад прокурор
се самоубива на 29 години, смазан от натиска на корумпираните си
началници. Може ли само накратко да разкажете на нашите зрители защо
Кристиян Панаит отне собствения си живот, защото не пожела да изпълни
политическа поръчка?
За съжаление, Кристиян Панаит не
издържа на напрежението и натиска. Кристиян работеше за главната
прокуратура и беше изпратен да арестува свой колега, прокурор. Когато
започна разследването си Кристиян разбра, че неговият колега не е
престъпник. Той просто е започнал разследване за контрабанда, което е
засягало висши политици.
След като разбира това Кристиян отива при
шефовете си и казва, че този човек не е виновен и отказва да го
арестува. След този случай Кристиян отказа да изпълни поръчката на
политиците. Върху гърба му се стовари огромен натиск, включително и от
страна на министъра на правосъдието.
Ако си спомням добре, преди
да се самоубие прокурорът, е получил седем или осем позвънявания на
мобилния от този министър. А преди това в дома му са били представители
на прокуратурата, които да го натискат.
За съжаление той не издържа...
Да
поговорим за България. Виждате ли все още воля тук да се бори истински
срещу корупцията и организираната престъпност? И какво бихте казали на
премиера Борисов, който не харесва румънския модел много...
Румънският
модел е много успешен. С новите ни структури успяхме да изпратим на
подсъдимата скамейка министри, включително и такива, които са на власт.
Разобличени бяха десетки депутати, олигарси, президенти на футболни
клубове. Очевидно е, че моделът работи и той в момента се дава за пример
в цяла Европа.
Аз
не виждам никаква логична причина защо България да не приеме този
модел. Може просто да копирате законовите текстове, с които създадохме
нашата Дирекция за борба с корупцията, да гарантирате правомощията,
юрисдикцията и финансовата независимост на този орган.
След това
трябва да помислите за човека. Прокурорът, който ще оглави тази
структура трябва да е най-добрият в страната, да е напълно независим от
политиците и да няма допирни точки с тях. Така аз избрах главния
прокурор тогава. Сложете един добър човек начело и той сам ще се огради с
независими хора. Не е сложно.
Накрая да Ви припомня нещо.
Веднъж ви чух да казвате, че бихте станали министър на правосъдието на
България ако ви поканят. От началото на седмицата този пост е свободен.
Приемате ли да дойдете?
Не, това беше шега. Имам си
достатъчно проблеми у дома. Но вие трябва да си намерите правосъден
министър, който да е силно ангажиран и силен характер, който да не се
предава. Не е трудно. Това се случи в Румъния, защо да не се случи и при
вас?
Вземете някого от гражданското общество. Аз дойдох оттам и
нямах какво да губя. Не ми пукаше дали ще ме уволнят. Вземете някой
такъв и го оставете да си върши работата. Забравете за политик. Подобни
промени се правят от хора, които са далеч от политиката. Предлагам ви да
направите точно това.
Искам
да направя и още един коментар. През седмицата вашият парламент гласува
Висшият съдебен съвет да бъде разделен на две. Моят проблем не е в това
разделение или в самият съвет. Проблемът е, че във всяка колегия ще има
хора, излъчени от парламента - шестима при съдиите и петима при
прокурорите. За мен членовете на парламента никога, никога, никога не
трябва да имат присъствие в този съдебен съвет. Имате си съдии, министър
на правосъдието, главен прокурор, но никакви депутати.