Великденски туристически маршрут:
От фабриката за нелегални цигари на Борисов в Крайморие до новия сарай на Доган в Росенец
По стъпките на “опраскания” преход
Ако времето и финансите го позволяват, препоръчваме да се насочите към лодките за разходка на кея до обновената Морска гара в Бургас. Като по-икономичен вариант можете да потърсите рибарска лодка в незаконното Рибарско селище известно като Ченгене Скале. Дотам обаче трябва да идете с кола или автобус. Разходката по-вода, която минава по южната дъга на Бургаския залив е романтична и живописна. Излизайки от порта се насочете към Крайморие. Преди да стигнете този приморски квартал на Бургас ще минете през една прекрасна крайморска местност около близкия нос Форос. Там ще видите няколко дискретни плажа, гушещи се под красиви зелени поляни. Поляните са приватизирани в началото на новия век с измамни сделки, корупция и насилие. В момента са собственост на фирми на адв. Тодор Батков (представител на израелско-руския бизнесмен Майкъл Чорни). Биволъ разполага с цялата документация по тази скандална афера, която до момента стои скрита от общественото внимание и не е ставала обект за разследване по същество. Батков преди 10 г. обяви, че смята да строи супер селище на брега на морето и дори откри акцията в съвместна пресконференция с тогавашния несменяем червен кмет на Бургас Йоан Костадинов. При тази перфектна локация е удивително, че до момента този бряг не е бетониран като Меден Рудник, но обяснението е тривиално: Батков фалира и няма пари да строи.
Подминаваме Крайморие с неговия концесиониран плаж и няколкостотин
метра след последните къщи ще видите не особено елегантна постройка,
приличаща на хангар. Хангарът обаче е истински паметник на мутренската
култура. В него се е помещавала незаконна фабрика за цигари разбита от
БОП през 1995 г. (виж тук). Собственици на фабриката са съдружниците в „Тео Интернационал“: настоящият
премиер Бойко Борисов, бившата му половинка Цветелина Бориславова,
Румен Николов – Пашата, Ангел Бончев и един от местните олигарси на
„прехода“ – Емил Райков, който все още е издирван като кредитен милионер.
Ударът на данъчни и бопаджии лишава от препитание половината баби в
Крайморие, които пакетират готовата продукция. Случаят обаче е потулен
от бургаската полиция, а тогавашният шеф, който предупреждава мутрите за
готвената акция, за да демонтират машините в цеха, е издигнат за шеф на
РДВР по времето на Гл. Секретар Борисов, а след пенсионирането си е
изтеглен на ръководна работа в ИПОН Бургас, която охранява ЛукОЙЛ. През
1996 г. Бойко Борисов и Пашата продават фирмата на тимаджията Иво
Каменов. Машините са изнесени по документи с кораб за чужбина, но
всъщност заминават за Североизточна България, където продължават да
работят за бизнеса на други чорбаджии. И до днес обаче в халетата, които
днес са гараж на таксиджийска фирма, има остатъци от тютюна и
опаковките, които са били складирани там.
Следващата забележителност по маршрута е Рибарското селище „Ченгене
скале” и неговите незаконни тузарски къщи. Някои от тях бяха срутени при
кампанийна акция по-миналата година и техните останки загрозяват
пейзажа, защото никой не е помислил за почистване, извозване и
рекултивация. Историята на тези незаконни постройки е христоматийна.
През 90-те г. известни бургаски мутри „продават“ държавните земи на
богаташи и големци, които започват да строят без разрешителни. Публична
тайна беше, че всеки може да иде да си загради по свое усмотрение
държавна или общинска гора, да я изсече и да си построи каквато си иска
постройка без никакво разрешение, съгласовки и т.н. Този абсолютно
мафиотски процес се протектираше от държавните и общински власти, които
вземаха своя пай от таксите за спокойствие, плащани от желаещите да
изперат определени суми пари в криминалното селище. Разрешителни няма и
как да се извадят, защото по документи апетитните имоти там все още са
публични. Повечето парцели се водят горски фонд или паркова територия.
Така се сформира стихийно цяло вилно селище без нито една законна
постройка. Отличават се се много добре и скромните рибарски хижи, които
са като извадени от бразилски бидонвил и несъразмерно луксозните палати
до тях. Парадоксът е, че протестиращите срещу разрушаването бедни рибари
всъщност защитават без да осъзнават и интересите на бандитите,
самонастанили се на обществените терени и превърнали бившето Рибарско
селище в мафиотски вертеп (виж тук).
Веднага след Ченгене скале минаваме покрай границата с Руската
федерация. Навлизаме в акваторията на нефтения терминал Росенец, отдаден
на концесия за 35 години на Лукойл. От морето не се вижда масивната
двойна ограда с бодлива тел и видеонаблюдение на всеки 50 м, с която е
ограден този руски анклав, в който не стъпват български митничари и
полицаи (виж тук). Въоръжената охрана е на фирмата Лукома, чието седалище е в Москва (виж тук).
Концесията е решена от първото правителство на Бойко Борисов, за да
носи уж икономически ползи, но проверка на Биволъ по ЗДОИ установи (виж тук),
че получените концесионни такси не надвишават пристанищните такси
заплащани от Лукойл докато пристанището беше държавно. Сами по себе си
тези пристанищни такси бяха повече от символични и може да се каже, че
ЛукОЙЛ ползваше и ползва на практика даром държавното пристанище от 1999
г. до днес. Един факт, който е особено показателен за всички български
правителства през тови период.
Сега правителството Борисов 2 подготвя промяна в Закона за
концесиите, за да ги направи вечни. Хващаме се на бас, че ако това мине,
първата вечна концесия ще бъде за Лукойл.
След като се насладите на изящните бели цистерни с логото на ЛукОЙЛ и
огромните танкери с руски нефт, които чакат ред за разтоварване,
помолете капитана да вземе курс към остров „Света Анастасия“. Веднага
след вълнолома на нефтения терминал пред вас ще се открие с цялото си
великолепие новия сарай на Ахмед Доган – триетажен палат с кула в
средата изникнал на самия нос „Чукалята“ и неговата южна част. Пред него
има и ажурна ротонда за сладки раздумки на открито под морския бриз.
Приближете се без страх до кея на малкото пристанище там. Акваторията
все още е държавна територия и пристанището също. Можете дори да слезете
на кея и да се разходите по малкия плаж, който е изключителна държавна
собственост. Охраната е твърде любезна и дори може да ви позволи да
минете по пътечката, която свързва пристанището с плажа. Така ще се
насладите и на статуята на русалка с големи тъжни очи (автор
неустановен).
Източник: Биволъ